Az iskolai csúfolódás témája szinte bármi lehet, a gyermek nevét éppúgy gúnyolhatják, mint egy jellegzetes tulajdonságát vagy akár azt, hogy szemüveget kell hordania. Mivel egyre több gyermek kényszerül látásjavító eszköz viselésére, ezért kevésbé hangsúlyos ma már a probléma, de még így is gyakran előfordul, hogy a csemete az osztálytársak miatt nem szeretné viselni a szemüvegét. A lézeres szemműtétre pedig 18 éves korig várni kell, vagyis szemüveg vagy hunyorgás és látásromlás, nincs más lehetőség. De hogyan győzhető meg erről egy kisiskolás?

A tábláig se

Sok esetben az iskolában derül ki, hogy nem tökéletes a gyermek látása. Oviban a rajzolás és játék során kevésbé feltűnő, ha nem lát tökéletesen, de amikor egy kicsi nem tudja követni az órát, mert nem látja mit ír a tanító a táblára, az egyértelmű jele annak, hogy látásjavító eszközre van szükség. A gyakori fejfájás és a fáradékonyság mögött is lapulhat látási probléma, ezért, főleg, ahol a szülők is szemüvegesek voltak suliban, érdemes ellátogatni a gyermekszemészetre.

 

Ha szereti, viseli

Sok szakember hangsúlyozza, hogy milyen fontos, hogy a gyermek maga is részt vegyen a keret kiválasztásában. Ennek a legpraktikusabb és a kicsiknél is bevethető módja, ha a szülők 2-3

 alternatívát kínálnak a gyermeknek. Felpróbálhatja, kézbe veheti ezeket a kereteket és eldöntheti melyiket hordaná szívesen nap mint nap. Így egyfelől biztosan kényelmes darabot fogunk megvenni, hiszen előtte meggyőződhetünk arról, hogy jól illeszkedik a gyerek fejére a szemüveg, nem csúszkál le az orrán, stb. Másfelől a saját választását biztosan könnyebben fogja megszeretni, így nem lesz gond viselni a szemüveget. 

Ha mégis csúfolják

Régen csúfolódásnak, ma bullyingnak nevezzük, de a lényeg ugyanaz, a gyermek megalázása, froclizása. A csúfolódás tárgya szinte bármi lehet, egy ruhadarab, szeplők vagy épp a szemüveg. Segíteni a gyermekünknek akkor tudunk, hogy túllépjen ezen, ha értesülünk a tényről, ezért fontos, hogy beszélgessünk vele a tanuláson túl arról is, hogyan érzi magát az iskolában, milyen a viszonya a társaival. Ha kiderül a csúfolódás és a szemüveg miatt piszkálják érdemes erre a témára több időt fordítani. 

Megértetni mire jó és hogyan működik a szemüveg nagyon fontos. Persze nem kell tudományos alapossággal magyarázni egy 6 évesnek, de a saját szintjén be kell avatni abba, hogyan segíti őt a szemüveg és milyen következményei lehetnek, ha nem hordja. 

Mi szemüvegesek

Ha a családban többen viselnek szemüveget az megkönnyíti, hogy kihúzzuk a csúfolódás méregfogát, hiszen, ha apa vagy anya is szemüveges és őt nem csúfolják, akkor nem a szemüveggel van a gond, hanem a csúfolódóval, ez könnyen belátható egy okos iskolásnak.

Ha a szülők nem szorulnak látásjavításra vagy inkább kontaktlencsét hordanak, akkor érdemes olyan szemüvegeseket felhozni példának, akik a gyermek számára kedves, fontos területen alkottak nagyot. Zenészek, színészek, tudósok és bizony még sportolók is akadnak szép számmal, akiknek szemüvegre van szükségük. És ki merné csúfolni Ed Sheerant, Steve Jobsot vagy Anne Hathawayt? Vagy ki mondaná azt Iris Apfelnek, a két lábon járó stílusnak, hogy béna a pápaszeme? Na ugye!

Önbizalom és támogatás

Ha sikerült a gyermek önbizalmát megerősíteni és elláttuk munícióval a csúfolódással szemben, akkor könnyebben túl tudja majd tenni magát ezen a kellemetlenségen. Lényeges, hogy érezze, nem vele és nem a szemüveggel van baj, hanem azzal, aki másokat, akár szóval, akár tettel, bántani akar. 

Öt tipp, hogy a gyerek szeresse a szemüvegét:

  1. Dönthessen a keretről!
  2. Magyarázzuk el neki miért lesz rá szüksége!
  3. Mutassunk neki sztárjai közül szemüveget viselőket!
  4. Tegyünk a macikra, rajzoljunk a Lego figurára szemüveget!
  5. Hordjunk mi is szemüveget kontaktlencse helyett!